Vrijwilligers van Andels Fanfare Corps zamelen oud papier in.

Hier is in december 2022 een einde aangekomen, Einde van een tijdperk

Halverwege de 20e eeuw zijn de leden van Andels Fanfare Corps, op eigen initiatief en in eigen beheer, papier gaan inzamelen.  Dat bracht immers geld op.

De opbrengsten uit oud papier is één van de belangrijkste inkomstenbronnen voor onze vereniging. Met deze papieropbrengsten is in de loop der jaren veruit het grootste deel van het instrumentarium van Andels Fanfare Corps gefinancierd en konden de subsidies van de gemeente aan onze vereniging laag blijven.

Net als in het verleden zijn de opbrengsten uit oud papier ook in de toekomst een zeer belangrijke bron van inkomsten voor Andels Fanfare Corps.

De Gemeente Altena wil het restafval minimaliseren door huishoudelijk afval maximaal te scheiden.

Andels Fanfare Corps wil hier graag aan meewerken en samen met u, waar mogelijk is nog meer afval te scheiden.

Wij hopen dan ook dat we op uw steun kunnen blijven rekenen en het oud papier op de daarvoor geplande tijdstippen en plaatsen op kunnen halen.

Oud papier

Zoals u van ons gewend bent halen vrijwilligers van Andels Fanfare Corps volgens schema- op de eerste en de derde zaterdag van de maand – oud papier op in Andel.

We stellen het op prijs dat u uw oud papier op tijd en op de juiste route van betreffende dag klaar zet! Doe dit vóór 08.30 uur, want door een onverwachte wijziging kan het tijdstip van ophalen anders zijn dan verwacht.

Schema

Wijk 1- 1e zaterdag:

Neer-Andelseweg, Julianastraat en Andel aan de westkant van deze straten.

Bellefleur; Bronkhorst; Buitenlaan; Cornelis Buizerplein; Dokter Esseveldlaan; Hofflaan; Hoge Maasdijk (van De Heus tot aan Julianastoep); De sluis; Buitenhof; Hoofdgraaf tot aan viaduct Giessen; Huiswerf; Julianastraat; Koningin Emmastraat; Koolmeespad; Langenhof; Nachtegaallaantje; Neer Andelseweg; Notaris Hollestelleplein; Parallelweg; Prins Bernhardstraat; Prinses Christinastraat; Prinses Margrietstraat; Roem van Altena; Romboutstraat; Sterappel; Vinkenpad; Eendenveld.

Wijk 2 – 3e zaterdag:

Andel ten oosten van de Neer-Andelseweg en Julianastraat.

Beatrixstraat, Wilhelminastraat, verder in de Middenweg; Duizendmorgen; Maasdijk (tot Veen); Hoefweg; Maasdijk; Kammetweg; Naaijenstraat; Kammetweg en laatste stuk Maasdijk tot de Julianastraat.

Schansstraat (vanaf De Poort), Kerkstraat, vd Putstraat; Kuijperstraat; Schweitzerlaan; via Oosteromstraat rondje Schansstraat naar Talmalaan; verder in de Oosteromstraat; Van Rijswijkplein; Vuurdoorn; Scholtenlaan; Clematis; Kennedylaan; Dunantstraat; Baxlaan; en Gezetstraat

Voor meer informatie over afval scheiden: www.gemeentealtena.nl

Op www.mijnafvalwijzer.nl vindt u wanneer bij u afval wordt opgehaald. U kunt deze AfvalWijzer-app ook installeren op uw smartphone.

Ophalen oud papier

Steeds vaker merken de ophalers, dat niet helemaal duidelijk is wat wel en wat geen oud papier is. Door de aangescherpte regels in verband met export van het oud papier zetten we even op en rijtje wat op dit moment belangrijk is bij het scheiden van oud papier en karton.

Wat is oud papier?

Papier- en kartonafval (OPK), schoon en droog: Kranten en tijdschriften Reclamefolders zonder plastic hoesjes Gidsen en catalogi Toegangskaarten Boeken en brochures Kleine en grote kartonnen dozen Papieren zakken en tassen Inpakpapier, cadeaupapier Eierdozen Golfkarton Kartonnen opvulling bij producten Print- en kopieerpapier; nietjes, paperclips of plakband zijn toegestaan Schrijfpapier, tekenpapier Enveloppen: van papier of karton; ook met venster

Dit is GEEN oud papier!!

Vies of nat & Papier/karton met plastic: Taartdozen met voedselresten en kunststof venster Pizzadozen Bakpapier Koffiefilters Kassabonnetjes Zakdoekjes/tissues Keukenpapier Luiers, wc-/sanitair papier Behang: papier en vinyl Plastic hoesjes om (reclame-)folders en tijdschriften Melk-, yoghurt- en sappakken: drankenkartons (mogen in de plastic PD-zakken) Vloeibaar wasmiddel verpakkingen: vloeistofdicht karton Treinkaartjes: met eenmalige chipkaart Diepvriesverpakking: karton met plastic binnenkant Papieren broodzakken: papier en plastic Geplastificeerd papier en karton Plastic zakken en tassen Enveloppen met plastic bubbeltjes Ordners en ringbanden Plastic opbergmappen

Is het nuttig om afval goed te scheiden en waarom? Het is zeker nuttig en iedereen kan daaraan bijdragen! Waardevolle grondstoffen worden behouden en daar worden weer nieuwe producten van gemaakt, maar dan moeten we wel goed scheiden! Papier en karton wordt tot pulp vermalen, het pulp wordt gedroogd en daar worden weer nieuwe rollen papier van gemaakt. Het grootste deel van het nieuwe papier wordt al van oud papier gemaakt en papier kan tot 6 keer recyclen. Zit er bij het oud papier teveel niet oud papier, dan kan de hele vracht afgewezen worden!!

Graag wil Andels Fanfare Corps samen met u, waar mogelijk, nog beter afval scheiden. Laten we er voor zorgen dat het ingezamelde papier weer hergebruikt kan worden! Wij hopen dat we op uw steun en medewerking kunnen blijven rekenen.

Kijk voor meer informatie op de AfvalWijzer: www.gemeentealtena.nl/afval