Dit jaar 10 november 2023 organiseert het Andels Fanfare Corps voor de eerste keer het OpenAndel Darttoernooi in eigen beheer, wel i.s.m. Fun Darts.

Voor meer vragen of inschrijving mail ons via bovenstaande knop of bel met, Ad v/d Mooren 06- 25161865 of Fun Darts 06-22481437

Andels Fanfare Corps organiseert in samenwerking met Dart Stichting Brutus sinds 2013 ieder jaar het darttoernooi Open Andel in Andel. Een gezelligheids darttoernooi, waar iedereen aan deel kan nemen.

Begin november komen darters uit de gemeente Altena, uit de provincie Noord-Brabant  en uit heel Nederland naar de dartlokatie Middenweg 23 in Andel. Zij darten mee op het jaarlijkse darttoernooi Open Andel.

Kijk voor meer informatie over en inschrijving voor de volgende ‘Open Andel’ op www.stichtingbrutus.nl.

Bij een darttoernooi hoort ook publiek, dus ook supporters zijn van harte welkom. Kom gewoon gezellig eens aan om de darters aan te moedigen! Een hapje, een drankje en muziek zullen deze avond niet ontbreken.

2014: interview met Sven Drost

Dart Stichting Brutus

www.stichtingbrutus.nl

Brutus-Darts

We ontmoeten Sven Drost – ‘Brutus’ (1992).

Samen met zijn broertje Dion is Sven als jonge jongen begonnen met darten. Op 16 jarige leeftijd besluit hij om samen met zijn vader Ton en Dion zijn eerste darttoernooi te organiseren op camping De Mosterdpot in Woudrichem. Een geslaagd en gezellig toernooitje, kortom een succes.

Voor Sven een uitdaging om dit vaker en nog beter te gaan doen. Verschillende toernooien zoals Open Raamsdonksveer, Open Dussen en Open Altena volgen. Op één van deze toernooien ontmoet Sven in 2009 Frank van Dortmont, die al vaker toernooien heeft georganiseerd.

Op het Open Altena in 2010 is , zoals Sven het zelf zegt, het ei gelegd. Hier heeft hij besloten dat hij zelf dartbanen wil gaan maken en serieus veder wil gaan met het organiseren van mooie en grotere darttoernooien.

Brutus-Darts (tegenwoordig Dart Stichting Brutus) is geen dartclub, maar houdt zich alleen maar bezig met het organiseren van darttoernooien. Samen met Frank van Dortmont – Franky (wedstrijdleider), Dion Drost – Drosty (all-round vrijwiliger), Ton Drost – Capton (team captain) en Marco van Beek – Marcos (dartbanenverhuur) organiseert Sven – Brutus (wedstrijdleider) maar liefst gemiddeld 50 toernooien per jaar.

Samen zorgen zij ervoor dat alle dartbanen worden opgebouwd en als het toernooi klaar is weer worden opgeruimd. Tijdens het toernooi verzorgen zij de verdeling van koppels die tegen elkaar moeten gooien, wie de punten gaat schrijven en op welke baan. Jaren geleden op verschillende briefjes, maar tegenwoordig op een computer houden de ze eindstanden bij, stellen steeds weer nieuwe koppels, schrijvers en banen samen en dat allemaal in rap tempo, want het toernooi gaat door!

Op toernooien in het begin van het jaar kan het zomaar zijn dat er, omdat er dan nog een soort dartkoorts heerst, 128 deelnemers zijn. Darters vanuit Groningen, Enschede en België bezoeken de darttoernooien van Brutus-Darts. Een darter uit Sassenheim komt zelfs op de fiets!

Niet alleen in de regio, maar ook in onder andere Bergen op Zoom en België in de gemeente Antwerpen worden door Brutus-Darts toernooien georganiseerd.

Door (voetbal)verenigingen wordt ook vaak een beroep op Sven en zijn team gedaan om een darttoernooi te organiseren in combinatie met een gezellige avond.

En dat kan, want Brutus-Darts staat voor een gezellige, sfeervolle dartavond!

– Arja van Herwijnen

Bron: Heraut december 2013

Open Andel

Andel – 8 november 2013

Het is vrijdagavond rond half zeven. De eerste darters komen binnen. Iedereen die zich heeft ingeschreven krijgt een lootje, zodat later op de avond elke darter kans maakt op het mooie dartshirt van Open Andel 2013.

Na een bakje koffie beginnen ze met ingooien. Rond de klok van acht kan de balans worden opgemaakt. We hebben 48 deelnemers, dus 12 poules van 4 darters. Na een paar uurtjes darten is iedereen wel aan de beurt geweest en wordt er opnieuw een poule gemaakt, 1 voor de winnaars en 1 voor de verliezers ronde.

In de pauze gaan we beginnen met de verloting. Van allerlei sponsors hebben we (50) prijzen gekregen, dus vele gingen met een mooie prijs naar huis. Door dames van AFC worden hamburgers en worstjes gebakken lekker met een broodje en na wat eten en drinken gaat het toernooi weer verder.

Op een gegeven moment hebben we 1 winnaar in de verliezers ronde en 1 winnaar in de winnaars ronde. De finale rondes waren heel spannend om naar te kijken.

Rond half twee is de prijsuitreiking. Het is best laat geworden en de meesten willen nu wel naar huis (sommige zagen het ook zo scherp niet meer).

Hierna beginnen we met opruimen en afbreken van de dartborden. Het is een mooi toernooi geweest en prima georganiseerd door Brutus Darts uit Woudrichem.

Voor AFC is het een geslaagde avond geworden.

We willen Arno Straver nog bedanken voor het beschikbaar stellen van de schuur, geweldig, en misschien tot volgend jaar.

– Ad de Painter (vd Mooren)