Andels Fanfare Corps is op 23 april 1893 opgericht. Volgens overlevering is de vereniging ontstaan uit een zangclub, maar een overtuigend bewijs daarvan is nog niet geleverd. Van de beginjaren is niet veel bekend. Vanaf 1908 zijn er notulen en/of  kasboeken bewaard gebleven, maar de toenmalige functionarissen hebben beslist niet de intentie gehad om daarmee aan geschiedschrijving te doen.

Op 30 augustus 1921 werd voor de eerste keer deelgenomen aan een concours, dit was in Zijderveld. De oudere leden maakten de reis met paard en wagen en de jongeren gingen er op de fiets achteraan. Het loonde de moeite want met een eerste prijs (in de vierde afdeling) en 51 punten werd de terugreis aanvaard.

Ton Kotter
1951-1965

In 1951 kwam de muzikale leiding in handen van de heer Ton Kotter ( † 1991). Onder zijn leiding werd de vaandelafdeling van de KNF bereikt en in 1964 werd voor de eerste maal deelgenomen aan een Topconcours van de KNF. Een eervolle vierde plaats was het resultaat.

Hans Klerx
1969-1981

Gedurende de jaren 1969-1981 was de muzikale leiding in handen van Hans Klerx en ook onder zijn leiding werden grote muzikale successen behaald. Zo werd enkele malen beslag gelegd op de kampioenstitel van de KNF. In 1981 openbaarde zich bij hem een ongeneeslijke ziekte en dat betekende dat AFC weer op zoek moest naar een nieuwe dirigent.

Danny Oosterman
1983-2015

Na enkele dirigentenwisselingen kwam de muzikale leiding in 1983 in handen van Danny Oosterman. Als geen ander weet hij de muzikanten te motiveren en te inspireren. Ook onder zijn leiding werd enkele malen beslag gelegd op het kampioenschap van de KNF.

In 1994 vonden in het Brabantse Veldhoven voor het eerst in de KNF geschiedenis concertwedstrijden plaats waarbij een plaats was ingeruimd voor de concertafdeling. Andels Fanfare Corps kwam uit in die afdeling en verwierf daarbij met 342 punten het predikaat “zeer goed voor de concertafdeling”.

Deze deelname kreeg een vervolg tijdens het Wereld Muziek Concours te Kerkrade in 1997 waar Andels Fanfare Corps met 344,5 punten op de derde plaats eindigde in de eindrangschikking van de concertafdeling, sectie fanfare.

In het najaar van 2003 nam AFC voor de derde keer in de concertafdeling deel aan een concertwedstrijd. Deze keer vond was Enschede de plaats van handeling en met 96 punten werd weer beslag gelegd op het predikaat “zeer goed voor de concertafdeling”.

Daarna heeft AFC in het najaar van 2009 weer hoge ogen gegooid in de concertafdeling tijdens het KNFM concours in Enschede. Nu werden er 94,5 punten behaald, het hoogste aantal punten dat tijdens dat jaar behaald is bij de KNFM concertconcoursen.

Danny Oosterman, een van de toonaangevende dirigenten in Nederland op het gebied van het fanfareorkest, was 32 jaar lang de stuwende kracht, die van AFC  een eigentijds, symfonisch klinkend blaasorkest wist te maken.
Onder zijn leiding werd deelgenomen aan landelijke concertwedstrijden en het WMC in Kerkrade. Ook werden er diverse LP’S en CD’s, opgenomen en waren er vele hoogtepunten, waarbij eigentijdse muziek een duidelijke rol speelde.

Floris van der Kooij
2015-2018

Andels Fanfare Corps heeft dirigent Floris van der Kooij bereid gevonden om de dirigeerstok per september 2015 op te pakken en met het Andels Fanfare Corps verder te werken aan projecten zoals ‘Vita Aeterna’, de eerste deelname aan het ONFK in 2016(beluisteren) en daar opvolgende in 2017(beluisteren). In 2018 bestond AFC 125 jaar en op 21 april werd dit gevierd met een prachtig jubileumconcert in samenwerking met zanger Tommie Christiaan, leden en dirigent kijken met trots terug op dit bijzondere concert, maar ook op de samenwerking tussen Floris en AFC kijken wij met zeer veel plezier op terug.

Anno Appelo
2018-2019

Anno Appelo wordt interim dirigent nadat Floris van der Kooij te kennen heeft gegeven te stoppen bij AFC. Het jubileumjaar heeft nog enkele concerten en een reis op het programma staan. Zo kan Anno gelijk in juni 2018 met AFC een concertreis maken naar Trier en in het najaar een jubileumconcert ditmaal in de grote kerk van Woudrichem. Tijdens dit concert vond ook de wereldpremière van And The Trumpet Plays On…. van Egbert van Groningen plaats, gecomponeerd in opdracht van het Andels Fanfare Corps. In 2019(beluisteren) heeft AFC weer deelgenomen aan het ONFK, waarna de interim periode met Anno Appelo voorbij is. AFC bedankt Anno voor zijn inzet en bevlogenheid gedurende zijn interim periode.

Twan Dubbers

Twan Dubbers neemt enkele maanden de dirigeerstok op bij AFC waarin hij MusicAel en het Altena Streekfestival dirigeert. Twan bedankt voor je inzet!!

Pieter Vandermeiren Dirigent van AFC
2019-heden

Pieter Vandermeiren begint in november 2019 als nieuwe dirigent van Andels Fanfare Corps. Concerten en een Concours in Veldhoven was de planning in 2020, helaas maar begrijpelijk is er door covid-19 niets doorgegaan. Eindelijk Oktober 2021 kunnen en mogen wij en voor de 1st keer olv Pieter weer musiceren, Altena StreekFestival en onze tv special horizons kunnen en mogen we opnemen. Weer liggen we stil door covid-19 maar vanaf maart 2022 mogen wij weer repeteren en spelen. 2023 is het jaar waarin AFC 130 jaar bestaat het ONFK 2023 wordt een 2e prijs behaald met 93,67 punten een top prestatie, maar ook A Fusion of Melodies samen met Tim Akkerman geeft AFC het jubileumjaar een bijzonder tintje.