Altenastreekfestival 2018

Zaterdag 20 oktober werd voor de 46e keer het Altena Streekfestival gehouden. De organisatie was dit jaar in handen van het 125 jaar oude Andels Fanfare Corps.
Het spits werd om 12 uur afgebeten door het koperensemble Oefening & Uitspanning uit Wijk en Aalburg, gevolgd door het jeugdorkest van Andels Fanfare Corps. Dit waren helaas de enige twee deelnemende orkesten in de jeugdklasse.
Juryleden Rob Goorhuis en Hennie Ramaekers hebben de in het totaal tien deelnemende orkesten beoordeeld met positieve kritieken. In zijn speech liet jurylid Rob Goorhuis weten, dat het opvallend was dat de jeugdorkesten de meest transparante uitvoeringen hebben gegeven! Verder gaf hij ook de tip mee, om festivalwaardige muziek op de lessenaar te leggen. Juryleden kunnen dan betere adviezen en tips meegeven, waar dirigenten en leden hun voordeel mee kunnen doen.
Het orkest met het hoogste aantal punten, ongeachte welke klasse, wint de Altena Cup. Titelverdediger Oefening & Uitspanning (topklasse) speelde, onder leiding van Anno Appelo, High Peak van Eric Ball. De brassband behaalde hiermee 55 punten en mocht de Altena Cup weer mee naar huis nemen. Het jeugdorkest van Andels Fanfare Corps en Altena Brass eindigden op een gedeelde tweede plaats.

Uitslag:
Jeugdklasse:                                                                                                                                   n
Jeugdorkest Andels Fanfare Corps  Andel 52
Koperensemble Oefening & Uitspanning Wijk & Aalburg 49.5