Erelid van Andel Fanfare Corps Bas van Andel bij de schuur, waar vroeger allerlei materiaal van het korps opgeslagen lag. © Roel van der Aa

Bas van Andel (86) is erelid van de fanfare, maar heeft nog nooit een noot gespeeld

ANDEL – Hij is al 65 jaar lid van Andels Fanfare Corps, maar al die jaren heeft Bas van Andel (86) nooit een noot gespeeld. Toch werd hij tijdens het nieuwjaarsconcert gehuldigd, als eerste erelid in het 130-jarig bestaan van de vereniging.

Teus van Tilborg 12-01-23, 13:44 Bron: Brabants Dagblad

Van Andel heeft in deze periode dan wel nooit een instrument aan zijn mond gehad, in zijn jeugd was hij het wel van plan. Hij kreeg zelfs les van ervaren, actieve leden van het korps. En het kwam zelfs zover dat hij in het orkest mocht plaatsnemen. Dat zag hij echter niet zitten. Hij zat op de landbouwschool, de koeien thuis vroegen aandacht. Daarbij: optredens waren altijd op zaterdag en hij deed ook graag andere dingen, zoals schaatsen. ,,Het werd wel erg druk voor me.”

Maar AFC bleef altijd bij hem in beeld. Dat kon eigenlijk ook niet anders. De wekelijkse repetities en de uitvoeringen vonden plaats in het verenigingsgebouw, naast de boerderij waar hij tot voor kort woonde. ,,Ik liep daar weleens binnen als er geoefend werd. Dat was altijd gezellig. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat ik met AFC ben opgegroeid.”

Het grote vaandel

Zo kwam van het een het ander. Het bestuur zocht een vaandeldrager. ,,‘Is dat wat voor jou?’, werd me gevraagd. Vroeger was het gebruikelijk dat bij een mars door het dorp voorop drie vaandels werden meegedragen. Ik zag dat wel zitten en droeg het grote vaandel, dat best zwaar was. Dat zie je nu niet meer. Er wordt ook niet meer ‘gemarst’. AFC is een andere, een meer symfonische kant opgegaan.”

Het is niet het enige, waarmee Van Andel de vereniging heeft geholpen. Integendeel, voor menig klusje werd een beroep op hem gedaan. Als lid bijvoorbeeld van het comité dat de belangen van de vereniging behartigde. ,,Dat nam veel werk van het bestuur uit handen. We organiseerden het Streekfestival en zorgden voor nieuwe uniformen, om maar eens wat te noemen.”

Het is een prachtig orkest, waaraan ik veel plezier beleef. Nog altijd

Bas van Andel, Ere-lid Andels Fanfare Corps

‘Ik deed het met plezier’

Jarenlang heeft hij zijn erf en bedrijfsruimten beschikbaar gesteld voor de opslag van materialen en de stalling van de AFC-aanhanger voor het vervoer van de instrumenten. ,,Bij mij was ook het inzamelpunt voor de pinkster-rommelmarkt. Al heel vroeg in de ochtend zorgde ik ervoor dat de spullen op de markt kwamen. Ik deed het met plezier.”

Van Andel is zijn leven lang AFC blijven volgen. Zag dirigenten komen en gaan die het korps naar de top van de fanfaremuziek brachten. Bezocht en bezoekt haast alle uitvoeringen en ging mee naar concoursen en concerten en bewaart er mooie herinneringen aan. ,,Het is een prachtig orkest waaraan ik veel plezier beleef. Nog altijd.”